Facebookov nov odnos do zasebnosti

Mark Zuckerberg, direktor in ustanovitelj Facebooka, največje in najbolj priljubljene socialne mreže na svetu, je v intervjuju za Techrunch izjavil, da je pretirana skrb za zasebnost stvar preteklosti. Seveda je komentiral za mnoge sporno spremembo privzetih nastavitev zasebnosti, ki jo je Facebook uvedel v decembru 2009.

V kolikor tega še ne veste, so od decembra 2009 v vašem Facebook profilu privzeto javni vaše ime, prikazna slika, spol, kraj bivanja, mreže v katere ste vključeni, seznam prijateljev, in vse strani na katere ste naročeni oz. katerih oboževalec ste. To pomeni, da te podatke lahko vidi vsakdo in da so indeksirane tudi v iskalnikih. Pred tem, so bili vsi podatki razen imena vidni samo vašim prijateljem, razen v primerih, ko ste se sami odločili drugače. V nastavitvah profila so spremenjene tudi priporočene nastavitve, pri čemer vas Facebook spodbuja k večji odprtosti profila za javnost (npr. objave na zidu).

Ta odločitev je sprožila val kritik na račun Facebooka. Nekateri so mnenja, da je problematična sama sprememba, ki temeljno spreminja koncept Facebooka, drugi pa menijo, da je odločitev pač stvar vodstva, uporabniki pa so bili o tem preslabo obveščeni, celo zavedeni. O tem zgovorno priča poročilo EFF (Electronic Fronteer Federation), ki med drugim omenja tudi kritike Kanadske komisije za zasebnost in Norveškega zavoda za zaščito potrošnikov (članek na spletni strani The Register).

Mark Zuckerberg v intervjuju ne odgovarja neposredno na te obtožbe, ker tudi ni neposredno izzvan v to smer, pove pa veliko o svojem novem pogledu na zasebnost na internetu. Če je bil v časih, ko je bil Facebook še v povojih Zuckerberg začuden nad tem, da si ljudje sploh želijo razkrivati del svoje zasebnosti na internetu, pa je zdaj prepričan, da so se socialne norme spremenile do te mere, da ljudje razkrivajo vedno več podatkov o sebi in vedno širše. Sam priznava, da bi si redko katero spletno podjetje drznilo tako korenito spremeniti pogoje poslovanja 350 miljionom uporabnikom, vendar v drznosti te poteze vidi zavezanost k Facebooka k pionirstvu. Vedno se sprašuje, kako bi stvari zastavil, če bi jih začenjal zdaj.

Vprašanje pa je, če bi Facebook v tem primeru po treh letih imel 350 milijonov uporabnikov po vsem svetu. Verjetno ne. Socialne mreže bolj odprtega tipa namreč niso nič novega vendar so bistveno manj popularne od Facebooka.

Facebook se je od drugih socialnih mrež, razlikoval ravno po tem, da je bil orodje komunikacije med prijatelji, ki se večinoma poznajo tudi v resničnem svetu. Večino izmed 350 milijonov članov je pritegnil s tem, da niso imeli občutka, da sodelujejo v resničnostnem šovu ampak domač občutek starodobnega dopisovanja.

Marshall Kirkpatrick s spletnega portala Read Write Web dvomi v iskrenost Facebookovih motivov za rahljanje pogojev zasebnosti, saj je prav njemu Zuckerberg pred manj kot dvemi leti izjavil, da je ključ prenosljivosti podatkov preko interneta popolna kontrola zasebnosti podatkov.

Bolj verjetno je, da so Zuckerbergove izjave le demagogija, resnični razlogi pa se skrivajo drugje. Med špekulacijami o tem je tudi shema o Facebookovi dominaciji interneta v štirih korakih, ki jo je nedavno objavila spletna revija Wired. Ti koraki so v kratkem:

  1. Zbrati kritično maso uporabnikov (kar jim je uspelo)
  2. Na novo definirati skanje po internetu računajoč na to, da se bodo ljudje pri rezultatih iskanja raje zanašali na prijatelje in prijatelje prijateljev kot na Googlove algoritme.
  3. Kolonizirati splet: za dostop do facebooka ni potrebno biti prijavljen v Facebook ampak je dovolj ena od 10.000 partnerskih strani.
  4. Prodaja ciljno usmerjenih oglasov po vseh partnerskih straneh.

Sam se sprašujem koliko je ta shema realna, se pa strinjam, da gre v končni fazi verjetno res predvsem za prodajo ciljno usmerjenih oglasov. Delovanje v prid strank je v globalizmu postala floskula, ki žal skoraj vedno pomeni predvsem apetit po večjem dobičku.

Sprašujem se tudi, če ni radikalna sprememba Facebooka delno tudi reakcija na Googlov Wave, ki nas je najprej pošteno zalil, zdaj pa se je umaknil daleč nazaj v svet razvijalcev aplikacij. Je Facebook v Waveu videl tekmeca, ki mu bo prevzel nišo? Povsem možno: Wave je že sedaj, ko je še v fazi razvoja na področju socialne komunikacije z dolgimi koraki prehitel vse, kar nudi Facebook. Čeprav je v testni fazi še precej neroden in hroščat pa nakazuje dobro domišljeno orodje, ki združuje socialno, zasebno in realnočasovno komunikacijo ter omogoča preprosto povezavo z osebnimi in drugimi spletnimi stranmi.

Ne glede na prave razloge za spremembo Facebooka si pri vprašanju zasebnosti ne smemo dovoliti naivnosti. Če menite, da si Facebook še zasluži vašega zaupanja, potem si predvsem dobro preučite nastavitve zasebnosti in jih nastavite po svoji meri v nasprotnem primeru pa je rešitev Web 2.0 Suicide Machine, ki avtomatizira postopek brisanja uporabniškega računa različnih socialnih mrež …

P.S.: Med pisanjem tega članka sem izvedel, da je Facebook blokiral IP Web 2.0 Suicide Machine, ki znatno olajša možnost brisanja Facebook profila. Očitno mnogi izmed 350 milijonov članov niso brisali svojega profila zaradi zelo zamudnega postopka, ki vam lahko vzame do 9 ur ročnega brisanja vseh slik. Na suicidemachine.com zvemo tudi, da se je Facebook nadnje spravil tudi s pomočjo pravnikov.

Torej ni več nobenega dvoma, da Facebook je novi Veliki brat, ki vas ne bo pustil oditi kar tako.

Foto: VivaNews, O’Reilly Radar

5 Comments

  1. Žagz

    Po moje eni narobe razumejo Facebook. Fora Facebooka je, da je javen. Zasebnost ni mišljena, se mi zdi. Obstajajo omrežja za zasebne zadeve, Netlog in podobni, ampak Facebook je pa za javne.

    Tisti, ki ga uporabljajo za zasebne zadeve nekako niso pogruntali, v čemu je namenjen.

  2. Gregor

    @žagz: Vprašanje koliko časa ga uporabljaš. Facebook je bil primarno namenjen komunikaciji med ljudmi, ki se medsebojno poznajo in je deloval v zaprtih omrežjih. Uporabljal naj bi se kot neke vrste skupinska elektronska pošta. Reklamiral se je, da omogoča stik z družino in prijatelji. Od tod tudi dejstvo, da se ljudje na Facebooku pojavljajo s svojimi pravimi imeni in priimki, na Netlogu pa večinoma s psevdonimmi. Tudi izjave Zuckerberga izpred dveh let so povsem jasne. Seveda se je od takrat FB precej spremenil. Vprašanje pa je, če biše imel 350 M članov, če bi bil postopek brisanja profila preprostejši (kot je npr. pri Netlogu).

  3. Žagz

    ”stik z družino in prijatelji”? Ah, saj te vidiš skoraj vsak dan, po moje je Facebook namenjen temu, da prideš v kontakt z enakomislečimi po celem svetu, da se širijo ideje, izmenjavajo informacije itd.
    Recimo, zadna fajna zadeva na Slovenskem je tale skupina:
    http://www.facebook.com/group.php?v
    tu so včlanjeni mladi z enakim pogledom na dan problem in tako z izmenjavo mnenj in izkušenj sooblikujejo odgovore na problem in morebitne rešitve.
    To je po moje bistvo Facebooka.

  4. Gregor

    Če živiš in imaš vse prijatelje v Sloveniji od njih res ne moreš biti oddaljen več kot 400km, v ZDA je to drugače. Drugače je tudi, če imaš prijatelje in sorodnike po svetu. Jaz jih imam raztepene od Melbourna do Vancouvra …

    Verjetno pa po novem Facebook res bolj stremi k temu, kar praviš ti. Za to sicer obstajajo tudi forumi webringi, spletne strani ipd. Takšen način “spreminjanja sveta” je bolj namenjen umirjanju vesti, kot pa dejanskim spremembam. Če se pridružim FB skupini proti pobijanju delfinov imam občutek, da sem nekaj naredil, v resnici pa te skupine nimajo nobenega vpliva na resnično življenje …

  5. mojca

    kako oditi iz facebooka??

Leave a Comment

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.